Isninger

Isninger i tænderne

De fleste kender til isninger, de skarpe jag og den kortvarige smerte i tænderne, der opstår når man drikker noget koldt eller noget varmt, eller spiser noget sødt eller syrligt.

Isninger i tænderne, følsomme tandhalse
Sensitive og følsomme tænder når du spiser noget koldt.

Hvorfor får jeg isninger i tænderne?

I de fleste tilfælde skyldes smerterne, at dine tænder er udsatte, fordi dentinen er blottet. Ubeskyttet dentin er særlig påvirkelig over for fx. temperaturændringer.

Hvad er dentin?

Dentinen, der omgiver tandens nerve, indeholder mikroskopiske og væskefyldte kanaler, der forbinder det yderste lag af dentinen med tandens indre. Dentinen er normalt beskyttet af den stærke emalje i tandens yderste lag. Når dentinen er helt dækket af emalje, oplever du sjældent isninger i tænderne pga. emaljens isolerende effekt. Hvis dentinen til gengæld ikke er helt tildækket, kan temperaturpåvirkninger fremkalde kortvarig smerte eller isnende jag. Syrlig eller sød mad og drikke kan også påvirke dentinen, og give isninger i tænderne.

Årsag til isninger i tænderne

Isninger i tænderne skyldes hovedsageligt:

• Følsomme tandhalse
    Følsomme tandhalse er tit årsagen til isninger i tænderne. Tandkødet har trukket sig tilbage og blottet tandens hals.
  • Forkert børsteteknik
    Hvis du børster dine tænder på tværs af tandkronerne, kan tandkødet trække sig tilbage, og du har risiko for isninger i tænderne.
  • Skader på emaljen
    Slidskader på emaljen kan give isninger i tænderne. Tandbørster du for hårdt, kan emaljen blive slidt af.
  • Tanden er følsom
    Pga. et slag, tandkødsbetændelse eller caries (huller i tænderne).
  • Knækkede/revnede tænder
    En knækket tand samt revner i tanden, kan ikke altid kan ses, men da dentinen er blottet, kan det give isninger i tænderne.
  • Dårlig mundhygiejne
    Grundig tandbørstning, brug af tandtråd og tandpasta med fluor samt regelmæssige eftersyn hos tandlægen sikrer god mundhygiejne og sunde tænder.
  • Opkastning og sure opstød
    Emaljen kan ætses væk, hvis man ofte kaster op.
  • Indtag af syrlig mad eller sukkerholdige drikkevarer
    Emaljen kan ætses væk, hvis man indtager syreholdige fødevarer.
  • Ny eller omlagt fyldning
    Der være følsomt omkring en tand, der har fået en ny fyldning eller fået erstattet en gammel fyldning.

Behandling af isninger i tænderne

Du kan forebygge isninger ved at børste dine tænder vertikalt, hvor tandbørsten roteres i cirkelbevægelse nedad på stedet, således at din mund holder sig ren mellem tænderne og at du undgår slid. Brug en blød eller elektrisk tandbørste for at forebygge børsteskader.

Tandlægen kan lære dig, hvordan du udfører en korrekt tandbørstning og hvordan du renser mellemrummene mellem tænderne. Tandlægen kan også vejlede dig i, hvilke fødevarer, der ikke indeholder store mængder af syre og sukker.

Ekspertise: Få mere at vide om…

Hos Dentalklinikken finder du konkurrencedygtige tandlægepriser. Vi er kendt blandt vores kunder for at have lave priser, god service og meget høj faglighed.

Se vores priser.

Isninger i tænderne