Akut tandlæge

Ulykker sker!

Det kan være, at du af en eller anden grund har fået ødelagt dit smukke smil. Eller måske døjer du med en uudholdelig tandpine. Bare rolig, det bliver godt igen. Hvis du har brug for akut hjælp, skal du ikke lide og ikke vente!

Ring til os nu og få en aftale i dag.

København K

Odense

Copenhagen

Akut behandling

Situationer, der kan kræve akut behandling hos tandlægen:

Ulykke

Har du slået dine tænder helt eller delvist ud ved en ulykke skal du, hvis det kan lade sig gøre, opbevare de udslåede tænder i rent vand eller i munden. Det samme er gældende ved knækkede tænder, der giver voldsomme smerter. Søg straks tandlæge!

Tandpine

Tandpine kan skyldes, at du har fået en infektion i tandens nerve. Smerterne føles ofte dunkende eller pulserende og kan opstå lige pludselig – om natter, eller mens man sidder stille. Har du en voldsom tandpine , kan smertestillende som fx. panodil/pinex eller ipren/ibuprofen kan lindre smerterne. Søg straks tandlæge!

Tandbyld

Tandbylder stammer tit fra en rodspidsbetændelse, hvor betændelsestilstanden er taget til og giver hævelse i området omkring tanden. Tandbylder skal behandles hurtigst muligt – de forsvinder ikke af sig selv, og bylden kan forårsage stor skade- Der skal så vidt muligt skabes afløb, så trykket og dermed smerten forsvinder, og tanden skal muligvis rodbehandles. Søg straks tandlæge!

Knækket tand eller tandfyldning

Hvis du har mistet en tandfyldning, kan du lægge et stykke sukkerfri tyggegummi i hullet, hvor tandfyldningen har siddet. Følg nedenstående råd, og søg hurtigst muligt tandlæge:
  • Undgå at tygge med den skadede tand
  • Hold tanden ren med tandbørste og tandtråd
  • Søg tandlægehjælp så hurtigt som muligt

Mistet tandfyldning

Hvis du har mistet en tandfyldning, kan du lægge et stykke sukkerfri tyggegummi i hullet, hvor tandfyldningen har siddet. Dette vil beskytte området i den tid, det tager dig at komme til tandlægevagten. Følg disse simple råd hvis du har mistet en tandfyldning:
  • Undgå at tygge med den skadede tand.
  • Hold tanden ren med tandbørste og tandtråd.
  • Søg tandlægehjælp så hurtigt som muligt.

Reparation af tandproteser

Går din tandprotese i stykker, kan vi udføre protesereparation fra dag til dag på hverdage Hvis du indleverer protesen i weekenden, modtager du din reparerede protese inden kl. 11 mandag. Vi ved, at den har stor betydning, og derfor garanterer vi en hurtig proces.

Du bør altid søge akut tandlæge hurtigst muligt ved ulykker og andre situationer, hvor helt eller delvist udslåede eller knækkede tænder forårsager stærke tandsmerter. Kontakt en tandlæge nær dig!

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er akut tandlægehjælp?
Akut tandlægehjælp er tandlægebehandling, der kræves øjeblikkeligt på grund af smerte eller andre problemer med tænder og munden. Det kan for eksempel være, at du har slået en tand ud, mistet en krone / bro eller hvis du har akut tandpine.

Hvornår har jeg brug for akut tandlægehjælp?
Hvis du oplever alvorlig tandpine, tandfraktur, blødninger i munden, infektioner eller andre problemer, der kræver øjeblikkelig behandling, har du brug for akut tandlægehjælp.

Hvad koster akut tandlægehjælp?
Priserne er de samme, som i hverdagene. Der er ingen ekstra gebyrer eller tillæg. Som udgangspunkt kræves der en undersøgelse, og tandlægen vil herefter afgøre, hvilken videre behandling der er relevant for dig. Et genbesøg kan være nødvendigt. Tandlægen forelægger derefter et omkostningsforslag og foreslår et tidspunkt for det næste besøg.

Hvad kan jeg forvente, når jeg besøger en akut tandlæge?
Når du besøger en akut tandlæge, kan du forvente at blive undersøgt og behandlet så hurtigt som muligt. Tandlægen vil undersøge dine tænder og mund for at klarlægge årsagen til problemet og vælge den bedste behandling.

Hvordan forebygger jeg akutte tandproblemer i fremtiden?
De bedste metoder til at forebygge akutte tandproblemer på, er at overholde de regelmæssige tandlægebesøg, børste tænderne to gange om dagen, brug tandtråd dagligt, og begrænse skadelige vaner såsom rygning og indtagelse af store mængder sukkerholdige drikkevarer.

Akut tandlæge