Visdomstand

Hvad er visdomstænder?

De fleste får deres visdomstænder omkring 20-års alderen. Man kan i alt få fire visdomstænder. To i overkæben og to i underkæben.

Hvorfor trækkes visdomstænder ofte ud?

Hos mange er visdomstænderne enten ikke brudt ordentligt frem, eller forstyrrer nabotanden grundet manglende plads. Dette kan føre til huller eller betændelse omkring visdomstanden, hvilket er smertefuldt.

I sidste ende kan det også give caries i nabotanden.

Visdomstænder

De fleste mennesker har 32 tænder. Disse kan yderligere opdeles i fortænder, hjørnetænder, små kindtænder og store kindtænder. Der er 3 store kindtænder i hver side, og det er de bagerste af disse, der kaldes visdomstænder.

Simpel visning af tandsæt.

Visdomstændernes placering i tandsættet

Ekstraktion af en visdomstand

Hvis andre løsningsmodeller er afprøvet uden held, er sidste udvej at fjerne visdomstanden. Som hovedregel er en visdomstand i overkæben lettere at fjerne end en visdomstand i underkæben.

Betændelse i en visdomstand kan gøre meget ondt, men selve fjernelsen af visdomstanden er en smertefri operation. Fjernelse af en visdomstand foregår under lokalbedøvelse ved et lille kirurgisk indgreb.

På Dentalklinikken er fjernelse af visdomstænder i over- og undermunden noget, som vi udfører ofte. Vi kan derfor rådgive og hjælpe med at finde en løsning, der er optimal for dig.

Hvis du har mistanke om caries, kan du bestille tid hos en af vores tandklinikker.

Vores tandlæger kan hjælpe dig!

• Smertefri behandling
  • Vejledning ift. behandling og priser
  • Mange års erfaring
Bestil tid på en af vores klinikker eller lad os ringe dig op!

Navn *

Telefon *